11 grudnia 2024

Statki takie jak Mighty Servant

Bardzo nowym typem statku jest jednostka tak jak „Mighty Servant I”. Ten konkretny typ statku pojawił się w pierwsze połowie lat osiemdziesiątych i jest to statek półzanurzalny o sporym pokładzie ładunkowym. Na takiej jednostce można transportować wielkie platformy wydobywcze z podnoszonymi, kratownicowymi nogami. Tego typu ładunku nie przetransportuje typowy frachtowiec, a morskie holowniki nie mogą go pchać przez akwen tak rozległy jak Ocean Atlantycki, dlatego jednostki takie jak Mighty Servant są niezbędne, jeśli platformę trzeba przetransportować na drugi koniec świata.

Obecnie nawet stare frachtowce przebudowuje się na tego typu jednostki. Rzecz jasna statki te muszą być jeszcze zdatnymi do użytku, bo tego typu modyfikacji nie można poddać zbyt wyeksploatowanej jednostki morskiej. Kluczowe znaczenie mają też wymiary statku, który chce się przebudować w półzanurzalny transportowiec pełnomorski. Tego typu jednostka musi być dostatecznie długa i dostatecznie szeroka, bo ładunek w tym konkretnym przypadku trzeba przyspawać do zanurzalnej ładowni statku. Dlatego taka procedura załadunku jest dość złożona i można ją wykonać tylko wtedy gdy nie ma zbyt silnego wiatru, po to by nie uszkodzić statku i jego ładunku.

Ważnym jest też i to, że tego typu statek musi być dostatecznie szeroki i długi, po to by zachować stabilność podczas rejsu oceanicznego. W przypadku takiego rejsu podnoszone kratownicowe nogi platformy nie pomagają, bo do pewnego stopnia stawiają opór, czyli w pewnym sensie działają tak jak żagiel. Dlatego statek musi mieć możliwość dodania sobie balastu w formie wody morskiej, po to by mieć właściwy balans, czyli by pozostać sterownym wtedy, gdy pogoda nie ułatwia rejsu. Dlatego komory balastowe tego typu jednostki pływającej muszą być dość skomplikowanym systemem, bo załadunek jest trudny w przypadku takiego statku, ale kluczowa cecha tej jednostki pływającej też jest dość problematyczną, bo statek ten musi zachować właściwy balans podczas wynurzania. Słowo właściwy w tym konkretnym przypadku nie zawsze oznacza to samo, bo ładunki takie jak olbrzymie sekcje statków lub platformy mają różne rozmiary i różny rozkład masy. Dlatego procedura wynurzania za każdym razem wygląda inaczej. Bardzo ważnym jest też i to, że inny rodzaj ładunku oznacza zmianę masy samego statku.

Ten problem rozwiąże się częściowo za pomocą właściwego ustawienia ładunku, ale i tak każdy rejs wymaga zalania innych komór balastowych.