16 kwietnia 2024

Spory kontenerowiec – masa prac powiązanych z jego eksploatacją

Spory kontenerowiec to opcja, która może być tą bardzo wygodną dla załogi. Mowa tu o siłowni na pokładzie i o wielu innych istotnych zaletach, dzięki którym można się relaksować podczas rejsu, który może trwać ponad trzy tygodnie. Początek takiego rejsu jest opcją stresującą dla załogi, bo musi z pomocą pilota wypłynąć z portu i co najważniejsze tak samo jest w każdym porcie, bo w okolicy portu ruch jest dość spory i czasami trzeba nieustannie uważać, by nie doszło do kolizji na jednym z ważniejszych szlaków morskich, bo taka kolizja to bardzo wielki problem dla międzynarodowego transportu.

Kluczowe znaczenie ma też i to, że transport morski to też słona woda morska, czyli intensywnie działający czynnik wywołujący korozję kontenerów i elementów, które mocują je do kontenerowca. Przez tego typu czynnik żywotność gwintowanego pręta, dzięki któremu mocuje się kontener do statku jest ograniczona. To że taki gwintowany pręt jest dodatkowo opcją galwanizowaną raczej nie ułatwia znacząco sprawy, bo nakrętki które po nim się przesuwają ścierają warstwę antykorozji i po pewnym czasie zaczyna korodować. Dlatego załoga musi mieć na pokładzie spore zapasy elementów mocujących kontenery i wymieniać te mocno skorodowane wtedy gdy pogoda ułatwia pracę. Rzecz jasna tego typu wymian trzeba też dokonywać w czasie deszczu, jeśli sytuacja tego wymaga. Kapitan statku może też ominąć burzę, po to by załoga mogła znacznie dłużej konserwować statek, ale taki okrężny kurs ma też konsekwencje finansowe, bo statek spali wtedy więcej paliwa.

Z tej konkretnej przyczyny kapitan danego sporego kontenerowca raczej będzie płynąć przez burzę, bo tylko jakaś większa naprawa na statku może być powodem do kosztownego ominięcia złej pogody. Aspekt finansowy jest bardzo ważną sprawą w przypadku sporych kontenerowców i dlatego powstają większe kontenerowce, które są zdolne jednorazowo wziąć aż osiemnaście tysięcy kontenerów w jednym rejsie.

Taka ilość oznacza mniej spalonego paliwa w przeliczeniu na jedną tonę ładunku. Kluczowe znaczenie ma też i to, że większy statek to więcej prac konserwacyjnych dla załogi w jednym rejsie. Dlatego też załogi tych kolosów muszą być bardziej liczne.